
Ola Melbye Pettersen

Pressens Faglige Utvalg Oslo, 6. august 2010 
Postboks 46 Sentrum 
0101 Oslo

Klage på oppslag i Dagbladet

Jeg vil med dette klage Dagbladet, ved ansvarlig redaktør Lars Helle, inn for brudd på Vær Varsom-
plakatens punkt 3.1, 3.2, 3.3, 3.7, 3.8, 4.1, 4.2, 4.4, 4.5, 4.7, 4.10, 4.11, 4.12, 4.13, 4.14, 4.15.

Klagen gjelder flere ulike oppslag i papir- og nettutgaven, men ettersom disse omhandler samme
sak velger jeg å klage disse inn samlet. Hvis det er ønskelig at jeg leverer enkeltvise klager på hvert
oppslag ber jeg utvalget gi tilbakemelding på dette.

Klagen gjelder omtale av meg i oppslag datert 11.05.10 (vedlegg 1a-c og 2a-c), 12.05.10 (vedlegg
3a og 3b, 14.05.10 (vedlegg 4), 21.05.10 (vedlegg 5), 22.05.10 (vedlegg  6) og 04.06.10 (vedlegg 7a
og 7b).

Innledning
Dagbladet har i sin åtte uker lange artikkelserie om SOS Rasisme gjennomgående brukt  uredelige
metoder ovenfor undertegnede og andre omtalte personer. Jeg ble medlem i SOS Rasisme i 2000.
Siden 2002 har jeg sittet i Landsstyret, og siden 2004 har jeg vært ansvarlig for kontakt med media.
På disse årene har jeg aldri opplevd lignende metoder fra antatt seriøse journalister. Det virker klart
at vinklingen var bestemt allerede fra dag én, og enhver uttalelse fra meg kun skulle fungere som en
legitimering av den forhåndsbestemte vinklingen. 

Å forsvare seg mot de mange beskyldningene har ikke vært lett, jeg har blitt fratatt samtidig
tilsvarsrett samtidig som mitt leserinnlegg i etterkant av oppslag har blitt ignorert av en samlet
redaksjon. Å få rettet opp beviselige feil i etterkant har også vist seg nærmest umulig.

Et av de mest sentrale bruddene på Vær Varsom-plakaten er i mine øyne Dagbladets praktisering av
tilsvarsretten. Denne retten har enten blitt fullstendig tilsidesatt, eller så har faktiske svar blitt
kryssklippet eller utelatt, eller så har helt nye beskyldning blitt satt på trykk uten at jeg har blitt
presentert for disse.

Styrkeforholdet mellom mediene og de som omtales gjør at man har lite å stille opp med mot en så
massiv og negativ omtale som Dagbladet har kjørt. Oppslagene har ikke kun rammet organisasjonen
SOS Rasisme. Gjennom spekulativ bildebruk har avisen hengt ut et utvalg enkeltpersoner, deriblant
meg. Dette har gitt negative konsekvenser for meg som privatperson, å bli hengt ut av en av landets
største aviser på denne måten har vært en stor belastning.

Jeg vil først gi en kronologisk gjennomgang av kontakten mellom meg og Dagbladet, før jeg
punktvis går gjennom de enkelte klagepunktene til hvert av oppslagene. Jeg mener dette er
nødvendig for å gi utvalget mulighet til vurdere helheten og sammenhengen mellom de innklagede
oppslagene.

1



Kontakten før det første oppslaget
7. mai ble jeg oppringt av journalist Eiliv Frych Flydal. Jeg hadde i forkant  av dette pratet med
andre medlemmer i SOS Rasisme som også hadde blitt kontaktet av Flydal. Det jeg ble fortalt om
Flydals intervjumetoder gjorde at jeg på telefon ga Flydal beskjed om at jeg ikke ønsket å bli
intervjuet av han, med begrunnelsen at jeg ikke hadde tillit til at han drev redelig journalistikk. Han
svarte bekreftende på at han forstod dette, og at jeg ikke skulle bli sitert i en evt. artikkel. Han
forsikret meg også om at jeg ville få en e-post hvis det ble aktuelt å omtale meg på noen måte i
Dagbladet.

Da jeg ikke hørte noe mer fra Flydal sendte jeg en e-post senere samme dag (vedlegg 8). Denne ble
ikke besvart. E-poster som ikke blir besvart har også vært en gjennomgående metode som
Dagbladet har benyttet seg av. Dette finner jeg ingen bestemmelser om i Vær Varsom-plakaten, men
jeg mener det bør tas med i en helhetsvurdering fra utvalgets side.

Tre dager senere hadde jeg fortsatt ikke mottatt svar på min e-post, 10. mai jeg sendte derfor en
henvendelse til Dagbladets ansvarlige redaktør Lars Helle og daværende nyhetsredaktør Morten
Øverbye (vedlegg 9). Da denne e-posten ikke ble besvart de påfølgende tre timene logget jeg av
PC-en for en privat avtale. Litt etter kl. 20 samme kveld ble jeg kontaktet av journalist Flydal på
sms. Her skrev han: «I artikkelen står det: ditt verv i sos sentralt (nestleder), lokalt (lørenskog) og at
du er styremedlem i aktivisteiendom og lønnsnivå stillingsprosent ved årsskiftet 08/09. Og et bilde.
Ikke mer.» På spørsmål fra meg om hva slags overskrift og ingress som bildet mitt ville bli koblet
opp imot svarte Flydal at det ville desken ta seg av.

Neste dag, 11. mai, kunne jeg lese de ferdige oppslagene i papirutgaven og på nett. (vedlegg 1a-c og
2 a-c). Som enhver leser vil se er omtalen av meg på langt nær så avgrenset som det journalist
Flydal presenterte for meg dagen før. I tilknytting til overskriften «– Tjen Folket er limet» trykkes i
papirutgaven en stor bildemontasje, i nettutgaven er denne brukt også i oppslaget «Dekknavn:
«Joe»» som tilsvarer papirutgavens side 21 og 22.

På det som skal forestille et edderkoppnett er et utvalg medlemmer av SOS Rasisme hengt ut
med navn, bilde, og noen også med påstått lønn i organisasjonen. Alle personene har fått klistret en
gul hånd ved bildet sitt, mens alle unntatt to i tillegg har fått stempelet «hammer og sigd». Dette
skal tydeligvis symbolisere et «nettverk av kommunister» som underforstått driver med noe
skummelt i/ovenfor SOS Rasisme. Selv om jeg er en av to som ikke har blitt brennmerket med
hammer og sigd er jeg sentralt plassert i montasjen. For alle som leser dette oppslaget i Dagbladet
må den naturlige tolkningen være at også jeg er en del av dette «nettverket». Det har jeg også fått
bekreftet fra mange lesere. For hvorfor skulle jeg ellers være plassert i grafikken overhodet?
Utvalget av personer i montasjen følger ingen annen logikk enn å stemple enkeltmedlemmer i SOS
Rasisme som kommunister, underforstått som noe negativt. Det er nemlig 20 personer i SOS
Rasismes Landsstyre som er utelatt fra grafikken, samt flere ansatte ved våre sentrale kontorer. Hvis
min rolle i SOS Rasismes Landsstyre var begrunnelsen for å putte meg inn i bildemontasjen, så
skulle altså et stort antall andre tillitsvalgte også vært tatt med.

Ut over selve bildemontasjen som er meningsbærende nok i seg selv, knyttes denne (og
dermed mitt navn) til mange grove og udokumenterte påstander i artikkelen. Disse fikk jeg aldri
noen anledning til å kommentere eller imøtegå. For eksempel påstanden «En lukket gruppe tar
beslutninger på SOS Rasismes vegne, hevder Tjen Folketavhopper Hogne Ormåsen.».

Jeg blir altså ved hjelp av sterke virkemidler knyttet både til alvorlige beskyldninger mot
SOS Rasisme, og til organisasjonen Tjen Folket. Ingen av disse beskyldningene ble jeg opplyst om
på forhånd, den samtidige retten til imøtegåelse ble derfor etter min mening brutt.

2



Videre er det ikke samsvar mellom den omtalen jeg fikk presentert på sms av journalist Flydal og
det endelige oppslaget. Jeg ble forelagt at omtalene ville inneholde «lønnsnivå stillingsprosent ved
årsskiftet 08/09.»

I montasjen står det «Lønn: 290 000 (40% stilling). Dette en mildt sagt unøyaktig framstilling, som
ikke helt overraskende har blitt misforstått av mange lesere. (vedlegg 11a og 11b). Den umiddelbare
tolkningen av det som står blir at jeg har fått utbetalt 290 000 i en 40% stilling. Flere personer har
brukt mye tid på å få Dagbladet til å rette opp dette i papir og nettutgaven. (vedlegg 12) Det har til
nå kun ført til at det i et par av oppslagene i nettutgaven er endret fra «lønn» til «lønnsnivå». Ingen
rettelser har blitt gjort i papirutgaven, og ingen innrømmelser har blitt gjort ovenfor meg eller andre
omtalte.

Folks utbetalte lønn er offentlig tilgjengelig i Norge, men mediene skal være varsomme med
å framheve personlige og private forhold (Vær Varsom-plakatens 4.3). Hvilken relevans min
faktiske eller påståtte lønn i SOS Rasisme, halvannet år tilbake i tid, hadde i disse to oppslagene har
jeg vanskelig for å se.

Ingen rettelser
Samme dag som de to første oppslagene 11. mai ringte jeg nyhetsredaktør Øverbye. Jeg uttrykte da
klart og tydelig at jeg så på bildemontasjen som et angrep på min person, og at avisen ikke hadde
noe grunnlag for å plassere meg i en slik montasje. Jeg informerte han også om at jeg ikke var blitt
presentert for noen av påstandene på forhånd, eller gitt mulighet til samtidig imøtegåelse.

Øverbye ville ikke ta noe kritikk på hverken arbeidsmetodene eller de ferdige oppslagene, men han
åpnet samtidig for å trykke en presisering i neste dags avis. På eget initiativ forslo han så at
presiseringen kunne opplyse om at jeg hadde kontaktet avisen for å dementere at jeg er med i Tjen
Folket. Dette avviste jeg, og slo fast at bevisbyrden ikke skulle ligge på meg, men på Dagbladet.
Hvis Dagbladet mente å kunne dokumentere at jeg hadde en partipolitisk tilhørighet, og det skulle
være relevant for en artikkel, så fikk de legge fram denne dokumentasjonen. Det hadde de åpenbart
ikke, men valgte i stedet en en finurlig antydende bildemontasje. Ordtaket om at «det er bedre å be
om tilgivelse enn tillatelse.» kan vel passe her. Jeg krevde i stedet at avisen skulle trykke en
beklagelse i papirutgaven for at mitt navn og bilde ble brukt i bildemontasjen, og således gi leserne
et inntrykk av at jeg var med i Tjen Folket eller et annet «nettverk». Dette ble det ikke enighet om.

Etter denne telefonsamtalen mottok jeg kl. 17.57 en e-post fra journalist Flydal (vedlegg 13a og
13b). Her henviste han til den nevnte telefonsamtalen, og gjentok nesten ordrett det forslaget til
«presisering» som Øverbye la fram. Jeg måtte nok en gang avvise dette, og ga samtidig beskjed om
hva avisen kunne sitere meg på som tilsvar. 

Tilsvaret manipuleres
Dagen etter kunne jeg lese i papirutgaven (vedlegg 3b, siste avsnitt) nettopp den «presiseringen» jeg
på telefon og e-post hadde avvist: «Nestleder i SOS Rasisme, Ola Melbye Pettersen (27), kontaktet
i går Dagbladet for å presisere at han ikke ønsker å knyttes til den revolusjonære gruppa Tjen
Folket.»

Jeg måtte på ny sende en e-post til Flydal og Øverbye (vedlegg 14), denne ble sendt 12. mai kl.
16.23. Denne ble besvart 13. mai kl. 23.41, hvorpå jeg svarte 14. mai kl. 12.42 (vedlegg 15). Etter
dette fikk jeg ingen ny e-post, og mitt spørsmål om manipulering av sitater ble stående ubesvart.

3



Den uriktige «presiseringen» ble aldri rettet opp i papirutgaven, men i nettutgaven av artikkelen er
hele avsnittet med mine sitater per i dag fjernet. (vedlegg 3a).

På tross av mine reaksjoner, og Dagbladets noe halvhjertede innrømmelse ved å foreslå en
presisering, ble den omtalte bildemontasjen slått opp i ytterligere fem artikler på nett. Til disse
oppslagene ble jeg ikke på noen måte kontaktet eller gitt tilsvarsrett, selv om mitt navn og bilde her
knyttes til teksten på akkurat samme måte som i de to første oppslagene.

25. mai sendte jeg en henvendelse til Dagbladet om dette, først 27. mai fikk jeg svar fra journalist
Espen Sandli. (vedlegg 16a). Nok en gang ble jeg her oppfordret/ lokket til å ta avstand fra de andre
personene i bildemontasjen. Dette ble nå også presentert som den eneste muligheten for å få trykket
presiseringer eller at mitt bilde fjernes fra montasjen. En slik «splitt og hersk»-taktikk reagerte jeg
naturligvis svært sterkt på. 28. mai sendte jeg mitt siste svar til Sandli (vedlegg 16b), dette ble ikke
besvart.

Nektet leserinnlegg
Etter å ha brukt to uker og et stort antall timer på å forsøke å få Dagbladet til å rette opp sine egne
feil satte jeg meg i stedet ned og skrev et leserinnlegg der jeg presenterte min versjon. Dette ble
sendt 27. mai kl. 17.17 til to av avisens debattansvarlige. Da ikke mottok noe svar purret jeg på
denne henvendelsen hele fire ganger, senest 2. juni, da også med kopi til redaktør Helle (vedlegg
17). Per dags dato har jeg fortsatt ikke mottatt noe svar på dette leserinnlegget. I denne perioden var
det heller ingen andre omtalte fra SOS Rasisme som fikk leserinnlegg på trykk, og henvendelser ble
generelt ikke besvart, dette skjedde samtidig som sterke og til dels injurierende påstander fortsatt
ble satt på trykk. Først etter at mitt leserinnlegg, med opplysning om at avisen nektet å trykke dette
og andre innlegg, ble publisert på våre nettsider samt i utrop.no ble det igjen åpnet for korte innlegg
fra noen enkeltpersoner. Dette mener jeg er beskrivende for hele Dagbladets dekning av SOS
Rasisme i perioden: Jeg og andre har måttet bruke uforholdsmessig mye tid og krefter bare for å
oppnå et minimum av det Vær Varsom-plakaten og god presseskikk forutsetter.

Jeg vil her klage Dagbladet inn for brudd på punkt 4.15, om adgang til tilsvar.

Et talende eksempel
4. juni publiserte Dagbladet en artikkel på nett som med all mulig tydelighet viste at ingen metoder
skulle stå uprøvd for å sementere bildet av SOS Rasisme. I en artikkel der jeg er intervjuet, og som
kun omhandler Oslo fylkeslag av SOS Rasisme, er adresselinjen:
http://www.dagbladet.no/2010/06/04/nyheter/sos_rasisme/innenriks/tjen_folket
/medlemsrot/11993243/ (vedlegg 7a).

Organisasjonen Tjen Folket nevnes altså ikke et eneste sted i artikkelen, men adresselinjen
inneholder allikevel "tjen_folket", og vil derfor dukke opp ved søk på både «SOS Rasisme» og
«Tjen folket». Jeg konfronterte redaksjonen med dette (vedlegg 18a og 18b). Først forsøkte
journalist Flydal å bortforklare dette ved å henvise til et ikke-eksisterende punkt i faktaboksen. Jeg
måtte så dokumentere at dette punktet hverken fantes i nett- eller papirutgaven (vedlegg 7b). 
Da dette var klargjort forventet jeg at adresselinjen ville rettes opp, og kanskje også få en
beklagelse. Men den gang ei. Tvert imot ble det nå skrevet inn et nytt punkt i faktaboksen i
nettutgaven (vedlegg 7c), slik: «Dagbladet har i tidligere artikler knyttet de tre til gruppen Tjen
Folket, der både Bjarne Stokke og Kjell Gunnar Larsen har sentrale verv.». 

4



Denne praksisen har siden blitt videreført i andre artikler om SOS Rasisme, for eksempel denne:
http://www.dagbladet.no/2010/06/25/nyheter/sos_rasisme/innenriks/tjen_folket/medlemsrot/122255
57/.  Heller ikke her nevnes «Tjen Folket» med ett ord i artikkelen.

Jeg vil her klage Dagbladet inn for brudd på punkt 4.4, om at henvisninger og inn- og
utannonseringer ikke skal gå lenger enn det er dekning for i stoffet.

Klage på de enkelte oppslagene

1. Papiroppslagene fra 11.05.10 
Jeg er avbildet i en av artiklene i papirutgaven 11.05.10 (vedlegg 2a og 2b). Jeg mener imidlertid at
de to artiklene må leses i sammenheng som ett samlet oppslag (vedlegg 1a og 1b). Dette forsterkes
av at jeg i nettutgaven er avbildet i alle artiklene.

Til oppslaget i papirutgaven vil jeg klage inn brudd på Vær Varsom-plakatens punkter:

3.1: Kilden for informasjon skal som hovedregel identifiseres, med mindre det
kommer i konflikt med kildevernet eller hensynet til tredjeperson.

I artikkel 1 (vedlegg 1a og 1b) settes det fram et utall påstander, uten at kilder identifiseres eller at
påstandene dokumenteres på annet vis. I stedet gjentas påstandene med ulike, og til dels
motstridende formuleringer. Noen av påstandene lyder: 

• «ytterliggående kommunister har sikret seg makta — og størsteparten av de lønnede
stillingene...»

• «...et stort flertall blant tillitsvalgte i ungdomsorganisasjonen SOS Rasisme er ansatte,
styremedlemmer eller aktive i det revolusjonære partiet Tjen Folket.»

• «Det er heller ingen fast ansatte i Tjen Folket...»
• «Flere profilerte SOS Rasisme-medlemmer Dagbladet har snakket med vil ikke stå fram med

navn, av frykt for represalier fra ledelsen i organisasjonen.»
• «Maktstrukturene i SOS Rasisme gjør at det Tjen Folket-dominerte landsstyret både utpeker

valgkomiteen»

Jeg ser det som svært uetisk å trykke slike påstander uten å belegge med annet enn formuleringer av
typen «etter det Dagbladet kjenner til». Spesielt påstanden om at medlemmer i SOS Rasisme frykter
for «represalier fra ledelsen» er grove, og helt umulige å forsvare seg mot. Som del av
organisasjonens ledelse de siste åtte årene stiller jeg med mildt sagt tvilende til om dette er en riktig
framstilling av sentrale medlemmers uttalelser til avisen.

3.2.: Vær kritisk i valg av kilder, og kontroller at opplysninger som gis er
korrekte. Det er god presseskikk å tilstrebe bredde og relevans i valg av
kilder. Vær spesielt aktsom ved behandling av informasjon fra anonyme
kilder, informasjon fra kilder som tilbyr eksklusivitet, og informasjon som er
gitt fra kilder mot betaling. 

Det er vanskelig å vurdere Dagbladets valg av kilder, da de i hovedsak ikke oppgis. Noen av
påstandene er så fjernt fra virkeligheten man kan mistenke at det ikke finnes noen kilde. Uansett har
avisen ikke kontrollert at opplysningene som gis er korrekte.
For eksempel når avisen i artikkel 1 påstår at et stort flertall blant tillitsvalgte i SOS Rasisme har

5



tilknytting til Tjen Folket, med henvisning til bildemontasjen som et «bevis». Her presenteres åtte –
8 – personer som hevdes (uten noen videre begrunnelse) å ha tilknytting til både SOS Rasisme og
Tjen Folket. Av disse er fire faste medlemmer i SOS Rasisme Landsstyre, mens tre er
varamedlemmer. SOS Rasismes landsstyre består av totalt 29 personer, i tillegg kommer tillitsvalgte
i ulike underliggende utvalg, samt flere andre ansatte ved våre kontorer. De kalde fakta gjør altså at
Dagbladets påstand om at «et stort flertall» er tilknyttet Tjen Folket er helt ubegrunnet. Allikevel
trykker de en slik påstand uten å oppgi kilder.

I artikkel 2 blir Hogne Ormåsen sitert på at «En lukket gruppe tar beslutninger på SOS Rasismes
vegne». Denne opplysningen kan Dagbladet umulig ha kontrollert at var korrekt, spesielt ettersom
Ormåsen i etterkant har bedt Dagbladet rette opp det han mener er en feilsitering (vedlegg 10).

Den uriktige omtalen av min lønn hører muligens også hjemme her. (vedlegg 11a).

3.3.: Det er god presseskikk å gjøre premissene klare i intervjusituasjoner og
ellers i forhold til kilder og kontakter.

Som tidligere beskrevet ble ikke premissene for disse artiklene gjort klart for meg. Ingen av de
mange påstandene som jeg og SOS Rasisme her utsettes for ble presentert.

4.1.: Legg vekt på saklighet og omtanke i innhold og presentasjon.
Jeg mener at Dagbladet gjennomgående har utvist manglende saklighet og omtanke, i innhold og
spesielt i presentasjon. Ettersom artiklene ikke har hatt et solid fundament belagt med kilder har de
lagt stor vekt på presentasjon, ikke minst i form av bildemontasjen og «edderkoppnettet». Hele
oppslaget oser av mistenkeliggjøring, og dramatikken i bildebruk, bildetekster og overskrifter
minner mye om en kriminalreportasje. Dette forsterkes av «Tips oss»-boksen som siden har fulgt
samtlige oppslag om SOS Rasisme i Dagbladet. Denne brukes i avisen vanligvis i
kriminalreportasjer, alvorlige ulykker eller andre profilerte hendelser av nasjonal betydning. Ser
man på realitetene er dette ingen slik sak av nasjonal betydning, det er heller en begrenset nyhetssak
som Dagbladet har klart å tvære ut i ukesvis. I stedet for omtanke har Dagbladet stått for en regelrett
hekseprosess mot utvalgte personer, i hovedsak på bakgrunn av deres virkelige eller påståtte
politiske tilhørighet.

4.2.: Gjør klart hva som er faktiske opplysninger og hva som er kommentarer.
I artikkel 1 gjøres dette ikke klart, blant annet fordi kilder ikke oppgis. Brødteksten veksler stadig
mellom tilsynelatende nøytrale fakta og det som må kalles kommentarer, uten at dette tydeliggjøres.
For eksempel heter det i siste spalte i vedlegg 1a: «SOS Rasisme-toppene er under stort press...»
Dette skal henvise til den pågående kontrollen av offentlig støtte, men det er ikke tilfelle at det er
enkeltpersoner («SOS Rasisme-topper») som kontrolleres. Dette er et av flere eksempler på en type
språklig virkemiddel som i praksis fungerer som en kommentar, det befester et inntrykk som ønskes
skapt av de personene Dagbladet har valgt å omtale.

4.4.: Sørg for at overskrifter, henvisninger, ingresser og inn- og
utannonseringer ikke går lenger enn det er dekning for i stoffet. Det er god
presseskikk å oppgi kilden når opplysninger er hentet fra andre medier.

Her er det mye å ta tak i. Både artikkel 1 og 2 har en «samleoverskrift» som lyder: «SOS Rasisme:
Millionstøtte granskes». Denne kobles så til de to overskriftene «KOMMUNIST-KUPPET» og «-
Tjen Folket er limet». Allerede i overskriftene blir altså økonomiske forhold i SOS Rasisme koblet
til gruppen Tjen Folket. I artikkel 1 er kontroll av av offentlig støtte så vidt nevnt i slutten av
avsnittet «Hindrer innsyn», mens i artikkel 2 er dette ikke nevnt i det hele tatt. Dagbladet forsøker

6



med dette å etablere en fullstendig udokumentert myte om at «kommunister» underslår penger fra
SOS Rasisme.

I artikkel 1 gis det ingen dekning for overskriften «KOMMUNIST-KUPPET». Det legges ikke fram
noen dokumentasjon på når eller hvordan det påståtte «kuppet» skal ha funnet sted, og det gjøres
ingen forsøk på å bevise at SOS Rasisme vedtekter eller demokratiske oppbygning har blitt
tilsidesatt. Som tidligere vist har Dagbladet heller ikke dekning for påstanden om at flertallet av de
tillitsvalgte i SOS Rasism er med i/ tilknyttet Tjen Folket.
 
Underoverskriften i artikkel 1 lyder: «Slik styrer Kjell Gunnar Larsen (alias «Joe Hill») 40 000
norske ungdommer i SOS Rasisme.» Ingressen lyder: «Dette er Kjell Gunnar Larsen (53), mannen
som driver ungdoms-organisasjonen SOS Rasisme og er medlem av en gruppe  som forsvarer
vold.» Her slås det fast at Kjell Gunnar Larsen egenhåndig leder SOS Rasisme, det har Dagbladet
selvfølgelig ingen dekning for å skrive. Larsen er en del SOS Rasismes landsstyre, som kjent består
av 29 personer. Mellom Landsstyremøtene ledes organisasjonen av leder Trond Thorbjørnsen og
Arbeidsutvalget, der undertegnede også har fast plass, som har sitt kontor i Oslo. SOS Rasisme har
videre ikke «40 000 norske ungdommer» som medlemmer, våre medlemmer er i alle aldre selv om
hovedtyngden er under 26 år. Formuleringen om at Larsen «styrer» disse «40 000 ungdommene»
blir ikke utdypet videre i artikkelen.

I artikkel 2 finnes det ikke dekning for overskriften «- Tjen Folket er limet», eller ingressen «En
lukket gruppe tar beslutninger på SOS Rasismes vegne». Disse er påståtte sitater fra Hogne
Ormåsen, som vist tidligere har han dementert og bedt Dagbladet rette dette. Det legges dessuten
ikke fram noen andre kilder som understøtter en slik påstand. Hvem er med i den lukkede gruppa?
Hvordan kan denne ta beslutninger på SOS Rasismes vegne?

4.5. Unngå forhåndsdømming i kriminal- og rettsreportasje. Gjør det klart at
skyldspørsmålet for en mistenkt, anmeldt, siktet eller tiltalt først er avgjort
ved rettskraftig dom. Det er god presseskikk å omtale en rettskraftig
avgjørelse i saker som har vært omtalt tidligere. 

Som nevnt framstår dette oppslaget, og hele reportasjeserien, som en kriminalreportasje. Spesielt på
grunn av de alvorlige beskyldningene og antydningene om økonomisk underslag. Dette har ikke
gjort Dagbladet mer forsiktige i sin omtale, tvert imot. Bevisbyrden har blitt snudd på hodet, slik at
det har blitt opp til oss i SOS Rasisme å tilbakevise de mange beskyldningene. I perioden
oppslagene har stått på trykk har det ikke blitt tatt ut noen siktelser eller avsagt noen dommer, heller
ikke på administrativt plan har behandlingen av økonomisk støtte vært avsluttet før Dagbladet har
kommet med sine konklusjoner.

4.7. Vær varsom med bruk av navn og bilde og andre klare
identifikasjonstegn på personer som omtales i forbindelse med
klanderverdige eller straffbare forhold....

Gjennom bildemontasjen blir jeg og flere andre personer hengt ut med navn og bilde, i artikler som
omtaler klanderverdige og/ eller straffbare forhold. Dette til tross for at de færreste personene i
bildemontasjen har blitt intervjuet, gitt tilsvarsrett eller konfrontert med beskyldningen i forkant.

7



4.11. Vern om det journalistiske fotografiets troverdighet. Bilder som brukes
som dokumentasjon må ikke endres slik at de skaper et falskt inntrykk.
Manipulerte bilder kan bare aksepteres som illustrasjon når det tydelig
fremgår at det dreier seg om en montasje.

Ved å sette sammen bilder av et tilfeldig utvalg tillitsvalgte i SOS Rasisme skaper Dagbladet et
falskt inntrykk. De har, som tidligere nevnt, ikke lagt fram dokumentasjon som viser at f.eks.
undertegnede er knyttet til gruppen Tjen Folket.

4.12. For bruk av bilder gjelder de samme aktsomhetskrav som for skriftlig og
muntlig fremstilling.

Dette punktet i Vær Varsom-plakaten ser Dagbladets journalister ut til å være uenige i (vedlegg
16a). Avisen har ikke intervjuet eller kontaktet meg i forbindelse med flertallet av de innklagede
oppslagene, derfor har de tilsynelatende ment seg fritatt fra Vær Varsom-plakatens bestemmelser.
Jeg mener som sagt at bildemontasjen der jeg er illustrert omtaler min person på en vel så sterk
måte som omtale i brødteksten.

4.13. Feilaktige opplysninger skal rettes og eventuelt beklages snarest mulig.
Jeg kontaktet Dagbladet samme dag som dette oppslaget ble publisert, og ba om at følgende ble
rettet opp og beklaget:
1. Den påståtte koblingen (bildemontasjen) mellom min person/ mine verv i SOS Rasisme og
gruppen Tjen Folket
2. Den feilaktige framstillingen av min utbetalte lønn i SOS Rasisme

Avisen hverken rettet eller beklaget noen av disse, til tross for visse innrømmelser ovenfor meg på
telefon og e-post.

4.14. De som utsettes for sterke beskyldninger skal såvidt mulig ha adgang til
samtidig imøtegåelse av faktiske opplysninger. Debatt, kritikk og
nyhetsformidling må ikke hindres ved at parter ikke er villig til å uttale seg
eller medvirke til debatt.

Jeg ble som dokumentert over ikke gitt adgang til samtidig imøtegåelse av faktiske opplysninger og
påstander i artiklene, utover mitt navn, bilde og mine verv i SOS Rasisme.

4.15. De som er blitt utsatt for angrep skal snarest mulig få adgang til tilsvar,
med mindre angrep og kritikk inngår som ledd i en løpende
meningsutveksling. Ha som krav at tilsvaret er av rimelig omfang, holder
seg til saken og har en anstendig form. Tilsvar kan nektes dersom den
berørte part, uten saklig grunn, har avvist tilbud om samtidig imøtegåelse i
samme spørsmål. Tilsvar og debattinnlegg skal ikke utstyres med
redaksjonell, polemisk replikk. 

Jeg ønsket i utgangspunktet ikke tilsvar, men en rettelse og beklagelse fra Dagbladet. Da dette ikke
ble imøtekommet gikk jeg med på å formulere et tilsvar/ kommentar (vedlegg 13a og 13b). Dette
ble som tidligere vist så redigert og kryssklippet slik at meningsinnholdet ble et helt annet enn det
jeg stod for (vedlegg 14). Da jeg senere forsøkte å få inn et debattinnlegg ble dette ignorert.

2 Nettoppslagene fra 11.05.10
Jeg er avbildet på to oppslag i nettutgaven 11.05.10 (vedlegg 1c og 2c), disse tilsvarer

8



papirutgavens oppslag samme dag med noen mindre forskjeller. Jeg vil også bemerke at i
nettutgaven framstår bildemontasjen enda tydeligere og mer dramatisk, her er det lagt til
animasjoner og en får inntrykk av at det er et kriminelt nettverk som avsløres.

NB. Bildemontasjen lar seg ikke printe ut fra db.no, men lenkene er kopiert inn i vedleggslisten til
slutt.

Til disse oppslagene vil jeg klage inn brudd på Vær Varsom-plakatens punkter:

3.1., 3.2., 3.3., 4.1.:
Se tilsvarende punkt til papiroppslagene.

4.2.:
Se tilsvarende punkt til papiroppslagene. 
I nettoppslagene er i tillegg bildetekstene uvanlig polemiske: «Kjell Gunnar Larsen drifter en
organisasjon som mottar flere millioner i støtte fra staten. Likevel vil han ikke oppgi sine egne verv
eller antall ansatte.». Larsen og SOS Rasisme har oppgitt alle relevante opplysninger til sine
statlige støtteordninger, Dagbladets journalist Flydal har derimot ikke fått alle svar han har avkrevd
oss. Slik brødteksten står antyder den allikevel at Larsen hemmeligholder opplysninger ovenfor de
statlige ordningene.

4.4., 4.5., 4.7., 4.11., 4.12., 4.13., 4.14., 4.15.:
Se tilsvarende punkt til papiroppslagene.

3 Papiroppslaget 12.05.10
Jeg er sitert i papirutgaven på side 9 (vedlegg 3b).
Til dette oppslaget vil jeg klage inn brudd på Vær Varsom-plakatens punkt:

3.7. Pressen har plikt til å gjengi meningsinnholdet i det som brukes av
intervjuobjektets uttalelser. Direkte sitater skal gjengis presist. 

Som dokumentert tidligere (vedlegg 13-14) ble jeg ikke sitert ordrett slik jeg ba om.
Meningsinnholdet i mine uttalelser ble tvert imot forvrengt til det motsatte av det jeg mente. Som
man ser i vedlegg 13a spør journalist Flydal om følgende presisering var ok: «Nestleder i SOS
Rasisme, Ola Melbye Pettersen (27) kontaktet i går Dagbladet for å presisere at han ikke ønsker å
knyttes til den revolusjonære gruppa Tjen Folket.»
Jeg svarer så i samme vedlegg «Nei, det er absolutt ikke ok. Som jeg gjentatte ganger forklarte
redaktør Øverbye nekter jeg å la meg presse inn i et hjørne der jeg skal svare for eller ta avstand
fra politiske partier.»

Tross i denne meget klare kommunikasjonen valgte Dagbladet å trykke den siterte presiseringen i
sammenheng med mitt sitat. På denne måten ble jeg effektivt fratatt muligheten å komme fram med
mitt synspunkt, og Dagbladet slapp unna å gi noen beklagelse eller rettelse.

3.8. Endring av avgitte uttalelser bør begrenses til korrigering av faktiske feil.
Ingen uten redaksjonell myndighet kan gripe inn i redigering og
presentasjon av redaksjonelt materiale. 

Endringene av mine uttalelser kan ikke begrunnes med korrigering av faktiske feil.

9



4 Nettoppslaget fra 12.05.10
Jeg er avbildet i nettutgaven (vedlegg 3a), i en modifisert utgave av den tidligere nevnte
bildemontasjen. Jeg er nå en av fem personer som illustrerer artikkelen med overskriften «»Joe»
sendte millioner ut av SOS Rasisme».

Premisset for artikkelen er at Dagbladet mener tre av fem personer i SOS Rasismes aksjeselskap
Aktivisteiendom AS er tilknyttet Tjen Folket, og at man derfor kan anta at verdier har blitt ført ut av
SOS Rasisme.

Til dette oppslaget vil jeg klage inn brudd på Vær Varsom-plakatens punkter:

4.1.: Legg vekt på saklighet og omtanke i innhold og presentasjon.
Kravet til saklighet og omtanke er her fullstendig tilsidesatt både hva gjelder innhold og
presentasjon. Hele artikkelen er et eneste stort kryssklipp av faktiske forhold, gjentakelse av
udokumenterte påstander fra tidligere oppslag og toppet med konklusjoner uten noen rot i
virkeligheten. Overskrift og ingress er her de viktigste faktorene, da de slår fast at SOS Rasismes
verdier har blitt disponert av gruppen Tjen Folket. Samtidig gjøres det ingen forsøk på å
dokumentere dette i selve artikkelen, det er kun en løsrevet påstand. Dette er så usaklig og uten
(om)tanke for de som rammes av disse løgnene at det er vanskelig å tro.

Ellers kan man i artikkelen lese lite saklige kryssklipp som «(...) tre av seks personer som har
skrevet under utlånene er knyttet til (...)Tjen Folket. Ormåsen bekreftet i gårsdagens Dagbladet at
vold sees på som et nødvendig politisk virkemiddel.» og negative karakteristikker som
«kommunisten Kjell Gunnar Larsen» (mine understrekinger).

4.2.: Gjør klart hva som er faktiske opplysninger og hva som er kommentarer.
Ettersom hverken overskrift eller ingress bygger på faktiske opplysninger i brødteksten må man lure
på om dette er en slags redaksjonell kommentar? I så fall er dette ikke gjort spesielt klart for
leserne.

4.4.: Sørg for at overskrifter, henvisninger, ingresser og inn- og
utannonseringer ikke går lenger enn det er dekning for i stoffet. Det er god
presseskikk å oppgi kilden når opplysninger er hentet fra andre medier.

Dette er allerede behandlet ovenfor, det er ikke dekning for hverken overskrift eller ingress.

4.5. Unngå forhåndsdømming i kriminal- og rettsreportasje. Gjør det klart at
skyldspørsmålet for en mistenkt, anmeldt, siktet eller tiltalt først er avgjort
ved rettskraftig dom. Det er god presseskikk å omtale en rettskraftig
avgjørelse i saker som har vært omtalt tidligere. 

Å underslå millioner av kroner fra en frivillig organisasjon er en grov kriminell handling, som hele
eller deler av styret i Aktivisteiendom her anklages for. Det spesielle er at det er Dagbladet som
setter fram anklagen, de vises ikke til noen andre kilder som hevder dette.

4.7. Vær varsom med bruk av navn og bilde og andre klare
identifikasjonstegn på personer som omtales i forbindelse med
klanderverdige eller straffbare forhold....

Gjennom bildemontasjen blir jeg og flere andre personer hengt ut med navn og bilde, og koblet til
svært klanderverdige og/ eller straffbare forhold. Dette til tross for at flere av personene i

10



bildemontasjen ikke har blitt intervjuet, gitt tilsvarsrett eller konfrontert med beskyldningen i
forkant.

4.10. Vær varsom med bruk av bilder i annen sammenheng enn den
opprinnelige.

Den omtalte bildemontasjen ble utformet til en artikkel 11. mai. Undertegnede og andre omtalte i
klare ordelag ga Dagbladet beskjed om at denne bildebruken er feilaktige og injurierende. Allikevel
har denne bildemontasjen blitt resirkulert i et utall artikler, så og si hver eneste gang SOS Rasisme
og eller Tjen Folket har blitt omtalt.

4.11. Vern om det journalistiske fotografiets troverdighet. Bilder som brukes
som dokumentasjon må ikke endres slik at de skaper et falskt inntrykk.
Manipulerte bilder kan bare aksepteres som illustrasjon når det tydelig
fremgår at det dreier seg om en montasje.

Ved å sette sammen bilder av et tilfeldig utvalg tillitsvalgte i SOS Rasisme skaper Dagbladet et
falskt inntrykk. De har, som tidligere nevnt, ikke lagt fram dokumentasjon som viser at f.eks.
undertegnede er knyttet til gruppen Tjen Folket. Det finnes heller ikke noe «nettverk» som «sender
millioner ut av SOS Rasisme».

4.12. For bruk av bilder gjelder de samme aktsomhetskrav som for skriftlig og
muntlig fremstilling.

Dette har ikke blitt respektert.

4.13. Feilaktige opplysninger skal rettes og eventuelt beklages snarest mulig.
Dette har ikke skjedd.

4.14. De som utsettes for sterke beskyldninger skal såvidt mulig ha adgang til
samtidig imøtegåelse av faktiske opplysninger. Debatt, kritikk og
nyhetsformidling må ikke hindres ved at parter ikke er villig til å uttale seg
eller medvirke til debatt.

Som et av styremedlemmene i Aktivisteiendom AS kunne jeg selvsagt vitne for at alle verdier i
selskapet er disponert av SOS Rasisme. Jeg ble imidlertid ikke konfrontert med disse
beskyldningene i forkant av publiseringen. Beskyldningene i artikkelen rammer meg i høyeste grad
og det ville derfor vært naturlig å konfrontere meg med disse.

5 Nettoppslaget fra 14.05.10
Jeg er avbildet i nettutgaven 14.05.10 (vedlegg 4).

Denne artikkelen omhandler ikke SOS Rasisme, men gruppen Tjen Folket. Allikevel er jeg igjen
avbildet, nok en gang uten å ha blitt kontaktet av Dagbladet i forkant.

Til dette oppslaget vil jeg klage inn brudd på Vær Varsom-plakatens punkter:

11



4.7. Vær varsom med bruk av navn og bilde og andre klare
identifikasjonstegn på personer som omtales i forbindelse med
klanderverdige eller straffbare forhold....

Jfr. tidligere argumentasjon.

4.10. Vær varsom med bruk av bilder i annen sammenheng enn den
opprinnelige.

Jfr. tidligere argumentasjon.

4.11. Vern om det journalistiske fotografiets troverdighet. Bilder som brukes
som dokumentasjon må ikke endres slik at de skaper et falskt inntrykk.
Manipulerte bilder kan bare aksepteres som illustrasjon når det tydelig
fremgår at det dreier seg om en montasje.

Jfr. tidligere argumentasjon.

4.12. For bruk av bilder gjelder de samme aktsomhetskrav som for skriftlig og
muntlig fremstilling.

Dette har ikke blitt respektert.

4.13. Feilaktige opplysninger skal rettes og eventuelt beklages snarest mulig.
Dette har ikke skjedd.

4.14. De som utsettes for sterke beskyldninger skal såvidt mulig ha adgang til
samtidig imøtegåelse av faktiske opplysninger. Debatt, kritikk og
nyhetsformidling må ikke hindres ved at parter ikke er villig til å uttale seg
eller medvirke til debatt.

Jeg blir i dette oppslaget koblet til påstander om planlagt tagging/ hærverk, i regi av gruppen Tjen
Folket. Dette til tross for at Dagbladets nyhetsredaktør og journalister tidligere hadde forsikret meg
om at den nevnte bildemontasjen på ingen måte var ment å koble meg til Tjen Folket.

Nok en gang ble jeg hverken kontaktet i forkant eller etterkant av oppslaget, og fikk dermed ikke
adgang til imøtegåelse av omtalen av min person.

6 Nettoppslaget fra 21.05.10
Jeg er avbildet i nettutgaven 21.05.10 (vedlegg 5).

Til dette oppslaget vil jeg klage inn brudd på Vær Varsom-plakatens punkter:

3.2.: Vær kritisk i valg av kilder, og kontroller at opplysninger som gis er
korrekte. Det er god presseskikk å tilstrebe bredde og relevans i valg av
kilder. Vær spesielt aktsom ved behandling av informasjon fra anonyme
kilder, informasjon fra kilder som tilbyr eksklusivitet, og informasjon som er
gitt fra kilder mot betaling. 

I artikkelen er det kun Khalid Salimi som er intervjuet. Salimi var aktiv i SOS Rasisme sist i 1993,
altså for 17 år siden. Det er en kjent sak at Salimi har vært kritisk til det meste SOS Rasisme foretar
seg, helg siden han ikke ble gjenvalgt til SOS Rasismes ledelse ved landsmøtet i 1991. Det har han
selvsagt full rett til, men han er ingen nøytral kommentator i forhold til SOS Rasisme. Ettersom

12



Salimi i artikkelen kommer med sterk kritikk av dagens organisasjon er det veldig merkelig at ikke
flere kilder er tatt med, i første omgang noen fra ledelsen i SOS Rasisme. 

Videre har Dagbladet ikke kontrollert at Salimis påstander er korrekte, men i stedet opptrådt som et
ukritisk mikrofonstativ. For eksempel når Salimi får hevde: «- Det er slående at det er flere
engasjerte fargede personer med politiske verv i

 Fremskrittspartiet, enn i SOS Rasismes ledelse

.»

Dette er det reneste sludder, Salimi har ikke noe belegg for en slik påstand og Dagbladet kunne
enkelt kontrollert dette ved å sammenligne SOS Rasismes valgte Landsstyre med Frp sitt.

4.2.: Gjør klart hva som er faktiske opplysninger og hva som er kommentarer.
Igjen er dette skillet uklart. For eksempel står det i artikkelen: «Salimi har i mange år holdt en lav
profil i forhold til SOS Rasisme og ikke ønsket å uttale seg om annet enn AKP-kuppet på 90-tallet.»

Dette er ikke et sitat fra Salimi, men framstår som en beskrivelse av et faktisk forhold. Det henvises
her til «AKP-kuppet på 90-tallet», uten at dette er omtalt noe annet sted. På denne måte fortsetter
Dagbladet å etablere påstander som «kommunist-kupp» eller «underslag» uten engang å forsøke å
dokumentere disse. Målet helliger visst alle midler.

4.7. Vær varsom med bruk av navn og bilde og andre klare
identifikasjonstegn på personer som omtales i forbindelse med
klanderverdige eller straffbare forhold....

Jfr. tidligere argumentasjon.

4.10. Vær varsom med bruk av bilder i annen sammenheng enn den
opprinnelige.

Jfr. tidligere argumentasjon.

4.11. Vern om det journalistiske fotografiets troverdighet. Bilder som brukes
som dokumentasjon må ikke endres slik at de skaper et falskt inntrykk.
Manipulerte bilder kan bare aksepteres som illustrasjon når det tydelig
fremgår at det dreier seg om en montasje.

Jfr. tidligere argumentasjon.

4.12. For bruk av bilder gjelder de samme aktsomhetskrav som for skriftlig og
muntlig fremstilling.

Dette har ikke blitt respektert. Jfr. tidligere argumentasjon.

4.13. Feilaktige opplysninger skal rettes og eventuelt beklages snarest mulig.
Dette har ikke skjedd. Jfr. tidligere argumentasjon.

4.14. De som utsettes for sterke beskyldninger skal såvidt mulig ha adgang til
samtidig imøtegåelse av faktiske opplysninger. Debatt, kritikk og
nyhetsformidling må ikke hindres ved at parter ikke er villig til å uttale seg
eller medvirke til debatt.

Jeg er første nestleder i SOS Rasisme, og rammes derfor i høyeste grad av denne kritikken.

13



Allikevel ble jeg ikke kontaktet hverken i forkant eller etterkant av oppslaget. 
Jfr. ellers tidligere argumentasjon.

7 Nettoppslaget fra 22.05.10
Jeg er avbildet i nettutgaven 22.05.10 (vedlegg 6).

Til dette oppslaget vil jeg klage inn brudd på Vær Varsom-plakatens punkter:

4.7. Vær varsom med bruk av navn og bilde og andre klare
identifikasjonstegn på personer som omtales i forbindelse med
klanderverdige eller straffbare forhold....

Jfr. tidligere argumentasjon.

4.10. Vær varsom med bruk av bilder i annen sammenheng enn den
opprinnelige.

Jfr. tidligere argumentasjon.

4.11. Vern om det journalistiske fotografiets troverdighet. Bilder som brukes
som dokumentasjon må ikke endres slik at de skaper et falskt inntrykk.
Manipulerte bilder kan bare aksepteres som illustrasjon når det tydelig
fremgår at det dreier seg om en montasje.

Jfr. tidligere argumentasjon.

4.12. For bruk av bilder gjelder de samme aktsomhetskrav som for skriftlig og
muntlig fremstilling.

Dette har ikke blitt respektert. Jfr. tidligere argumentasjon.

4.13. Feilaktige opplysninger skal rettes og eventuelt beklages snarest mulig.
Dette har ikke skjedd. Jfr. tidligere argumentasjon.

4.14. De som utsettes for sterke beskyldninger skal såvidt mulig ha adgang til
samtidig imøtegåelse av faktiske opplysninger. Debatt, kritikk og
nyhetsformidling må ikke hindres ved at parter ikke er villig til å uttale seg
eller medvirke til debatt.

I artikkelen hevdes det at gruppen Tjen Folket har eller har forsøkt å «gi SOS Rasisme regninga»
for sine aktiviteter. Som avbildet og sentralt medlem av SOS Rasismes ledelse er dette påstander
som i høyeste grad rammer meg. Allikevel ble jeg ikke kontaktet hverken i forkant eller etterkant av
oppslaget. Jfr. ellers tidligere argumentasjon.

Avslutningsvis
Jeg mener at jeg i denne klagen har vist grove og gjentatte brudd på Vær Varsom-plakaten. Utvalget
må selvsagt behandle de enkelte klagepunktene for seg, men det er i mine øyne også nødvendig å
vurdere helheten i måten jeg som omtalt person har blitt behandlet av Dagbladet i denne perioden.
Den gjennomgående vegringen mot å rette opp feil i etterkant, gi rom for skikkelige tilsvar eller i

14



det minste besvare mine henvendelser, er for meg ganske uforståelig. 

Det er sjelden populært å bruke karakteristikker som kampanjejournalistikk, men for meg er det
vanskelig å beskrive Dagbladets framferd mot meg og SOS Rasisme med andre ord.

Hvis man leser de mange oppslagene sin i sammenheng er det påfallende hvor gjennomgående
aggressiv og forutinntatt den journalistiske «tonen» er. Enhver anledning til å klistre negative
påstander til SOS Rasisme og utvalgte enkeltpersoner blir tatt i bruk. Forsøket på å stemple og
henge ut tillitsvalgte i SOS Rasisme etter politisk tilhørighet bringer hos meg fram gufs fra den
kalde krigen, og den politiske overvåkingen i Norge som jeg trodde Dagbladet tok avstand fra.

Dagbladet vil kanskje hevde at jeg og andre profilerte organisasjonsmennesker «må tåle» et kritisk
søkelys. Det gjør jeg selvfølgelig også. Det jeg derimot ikke vil tåle er å bli utsatt for løgner og
bakvasking uten mulighet til å forsvare meg, eller at beviselige feil rettes og beklages. Dagbladets
kampanje har medført en stor belastning på meg og mange andre i SOS Rasisme, ikke bare de
omtalte. Mange av våre medlemmer har de siste månedene opplevd grov sjikane og trusler fra lesere
av Dagbladet, blant annet i avisens egne kommentarfelt på nett. Også dette har jeg gjort Dagbladet
oppmerksomme på, uten at det synes å ha gjort nevneverdig inntrykk.

Dagbladet har i sin iver etter å produsere oppsiktsvekkende og salgbare oppslag lagt hensynet til
saklighet og omtanke på hylla. Jeg vil kalle det en grov misbruk av den makten de som
riksdekkende medie forvalter. Det gjør noe med enkeltpersoner å stadig høre at det frivillige
arbeidet man legger ned ikke er verdt noe, og at man tvert imot skal hetses for det. Dagbladet bidrar
med sin ensidige journalistikk til å etablere stadig flere fordommer, og må derfor ta et stort ansvar
for de mange truslene og sjikanen som nå får flyte fritt på Internett.

Jeg vil til slutt be Pressens Faglige Utvalg bære over med omfanget av denne klagen, og at dere
forhåpentligvis vil finne at jeg har hatt gode grunner for å bruke tid og krefter på å skrive den.

Med vennlig hilsen
Ola Melbye Pettersen, sign.

Vedlegg:
• 1a og 1b: «Kommunist-kuppet»
• 1c: «Dekknavn Joe»:

http://www.dagbladet.no/2010/05/11/nyheter/sos_rasisme/innenriks/medlemsrot/medlemsju
ks/11675816/ 

• 2a og 2b: «-Tjen Folket er limet»
• 2c: «-Tjen Folket er limet i organisasjonen»:

http://www.dagbladet.no/2010/05/11/nyheter/sos_rasisme/medlemsrot/innenriks/tjen_folket/
11675184/ 

• 3a ««Joe» sendte millioner ut av SOS Rasisme»
http://www.dagbladet.no/2010/05/12/nyheter/tjen_folket/sos_rasisme/medlemsrot/innenriks/
11677762/ 

• 3b: ««Joe» sendte millioner ut av SOS Rasisme»
• 4: «Tjen Folket-topper bestilte hærverk på Oslo-skole»:

http://www.dagbladet.no/2010/05/14/nyheter/sos_rasisme/medlemsrot/innenriks/tjen_folket/
11706690/

15



• 5: «- La en død hest ligge begravet»:
http://www.dagbladet.no/2010/05/21/nyheter/sos_rasisme/innenriks/tjen_folket/medlemsrot/
11794485/

• 6: «Ber SOS Rasisme ta regninga»:
http://www.dagbladet.no/2010/05/22/nyheter/innenriks/tjen_folket/sos_rasisme/11795415/

• 7a: «Oslo kommune avslår millionstøtte til SOS Rasisme»:
http://www.dagbladet.no/2010/06/04/nyheter/sos_rasisme/innenriks/tjen_folket/medlemsrot/
11993243/

• 7b: «Oslo trekker millionstøtte»
E-poster:

• 8: Oppslag om SOS Rasisme
• 9: [Fwd: Oppslag om SOS Rasisme]
• 10: Vennligst rett opp feilen
• 11a: Feil om lønnsnivå
• 11b: Re: Feil i artikkel
• 12: Her er Dagbladets metoder 3
• 13a: Re: Du ringer?
• 13b: Re: Du ringer? (nr. 2)
• 14: Re: Du ringer? (nr. 3)
• 15: Re: Savner svar
• 16a: Ad: Re: Ad: Flere brudd på tilsvarsretten
• 16b: Re: Spørsmål vedrørende søknad, Akershus
• 17: Re: Fwd: Re: Leserbrev om Dagbladet og SOS Rasisme
• 18a: Re: Nybrottsarbeid?
• 18b: Re: Nybrottsarbeid? (nr 2)

16


